Manapság már talán nem is létezik olyan cég, aki versenyképes tudna lenni anélkül, hogy számítógépeket használjon.
A legalapvetőbb dolgok, amire a kisebb cégek is használják ma már a számítógépeket:
- webes böngészés
- e-mailek kezelése
- dokumentumok előállítása, szövegszerkesztés
- táblázatok, kalkulációk, grafikonok készítése
- prezentációk összeállítása
- naptár, időbeosztás, feladatok szervezése
A lista persze nem teljes. Elmondható viszont, hogy a web böngészést leszámítva a többi tevékenység elvégzéséhez egy irodai szoftvercsomagra van szükséged. Erre a leggyakoribb megoldás a Microsoft Office programcsalád.
A Microsoft Office annyira egyeduralkodóvá vált az elmúlt időben, hogy az általa használt formátumok (Word doc, Excel xls, PowerPoint ppt, stb.) támogatása elengedhetetlen a te céged számára is, különben nehézkesen tudsz csak kommunikálni másokkal. Pár éve még nem nagyon volt alternatíva, meg kellett venned a MS Office-t, és kész. Ez azonban nem olcsó, főleg ha több számítógépen, több alkalmazottadnak is használnia kell a szoftvert. Szinte évente új verzió jön ki, akkor frissítened is muszáj: újabb költség.
Ma már azonban van választási lehetőséged. Több szoftver is megjelent az irodai igények kiszolgálására: ilyen a Google Dokumentumok, az OpenOffice, a ráépülő MagyarOffice, vagy a SoftMaker Office.
Valószínűleg az elérhető funkciók terén egyik sem tud olyan sokat, mint a Microsoft Office, de ez nem feltétlenül hátrány, ugyanis a Microsoft Office felhasználók 90%-a a 10%-át sem használja ki a program tudásának, sőt, a legtöbben nem is tudnak egy csomó lehetőségről, amit használhatnának.
A legtöbb alap funkciót, amire pl. egy induló vállalkozásnak szüksége lehet, a felsorolt szoftverek mindegyike tudja. Ha ezek elegendőek számodra, akkor akár jelentős költségcsökkentést is el tudsz érni a MS Office használatához képest. A Google Dokumentumokat és az OpenOffice-t akár ingyenesen is használhatod, de a többi szoftver ára is töredéke a MS Office árának.
A teljestmény és megbízhatóság terén akár még elégedettebb is lehetsz az alternatív szoftverekkel. Régebbi vagy gyengébb számítógépekre, esetleg netbookokra (ezek gyakorlatilag olyan kisebb és gyengébb teljesítményű laptopok, amelyeket elsősorban internetezésre terveztek) is telepíthetőek és kevesebb erőforrást használnak, gyorsabban futnak. A SoftMaker Office-t még USB meghajtóról (pendrive-ról) is használhatod, a Google Dokumentumokat pedig telepíteni sem szükséges, hiszen ez egy webes alkalmazás, csak egy böngésző kell a használatához.
Ha jobban bízol a nyílt forráskódú szoftverekben, az OpenOffice ilyen. Ha Linux-od vagy MacOS-ed, esetleg Solaris-od vagy Windows CE-s mobil eszközöd van, valamelyik MS Office alternatívát biztosan fogod tudni használni.
Persze elképzelhető, hogy apróbb kompatibilitási gondok merülnek fel, ha nem a MS Ofiice-t használod. Lehet, hogy a mobil telefonoddal való szinkronizálás pl. nem fog működni, vagy nem lesz olyan jó szinonima szótárad, esetleg internet kapcsolat nélkül nem fogod tudni elérni a dokumentumaidat.
Vannak tehát érvek és ellenérvek mindegyik szoftver tekintetében.
Összefoglalva: ha hajlandó vagy néhány MS Office képességről lemondani, akkor olcsó és jó választás lehet más irodai szoftvercsomagot használnod. Ha szorít a nadrágszíj, egy próbát megérnek, nem?
Írd meg kommentben, hogy te melyik szoftvert használod, és hogy mennyire vagy elégedett vele! Segítsük ezzel egymást a döntésben!
Ha e-mailt írnál nekem: attila.bernath{kukac}nexio.hu.